Wskazówki dla rodziców
Wiek przedszkolny jest jednym z najbardziej burzliwych okresów w dojrzewaniu emocjonalnym człowieka. Aby nauczyć się świadomie zarządzać własnymi uczuciami, maluchy bardzo potrzebują wsparcia rodziców i innych bliskich osób w trudnym procesie radzenia sobie z emocjami. Poniżej podano kilka wskazówek, które mogą pomóc Państwu towarzyszyć dziecku w tej nauce:
- 
	Mów w domu o uczuciach dzieci i własnych. 
- 
	Pomóż dziecku nazwać jego uczucia i je zaakceptować. 
- 
	Staraj się łączyć przeżywanie emocji z potrzebami, a nie ze zdarzeniami zewnętrznymi, np. „Jestem zła, kiedy się kłócicie obok mnie, bo chciałam odpocząć chwilę w spokoju” zamiast „Jestem zła, bo robicie hałas”. 
- 
	Dziel się z dziećmi uczuciami, przemyśleniami, doświadczeniami i uważnie słuchaj tego, co mówią 
 o swoich przeżyciach.
- 
	Nie krytykuj i nie oceniaj żadnych uczuć doświadczanych przez dziecko. 
- 
	Nie zaprzeczaj uczuciom dziecka. 
- 
	Pamiętaj, że akceptowanie uczuć dziecka to nie to samo, co zgoda na każde działanie pod ich wpływem. 
- 
	Nie oczekuj od kilkulatka, by zawsze wiedział, co i dlaczego czuje, ani umiejętności kontrolowania emocji w każdej sytuacji. 
- 
	Podpowiadaj dziecku, które przeżywa silne uczucia, jak może je wyrazić w sposób bezpieczny dla siebie i innych. 
- 
	Gdy dziecko opowiada o swoim kłopocie, nie próbuj mu od razu zaradzić. Czasem wystarczy Twoje zrozumienie i przyjęcie emocji malucha, by samodzielnie znalazł rozwiązanie. 
- 
	Pomoc dziecku w radzeniu sobie z uczuciami zaczyna się od uspokojenia się rodzica. 
- 
	Gdy dziecko przeżywa trudne uczucia, warto je objąć, przytulić, być blisko fizycznie (chyba że wyraźnie sobie tego nie życzy). Można zapytać malucha: „czy chcesz się do mnie przytulić?” lub przypomnieć dziecku, że jesteś przy nim. 
- 
	Nieustannie pracuj nad swoim stylem radzenia sobie z emocjami. 
- 
	Spędzaj z dzieckiem czas w taki sposób, by był on dla niego przyjemny. 
- 
	Baw się z dzieckiem, szczególnie w „zapasy”. 
Autor: dr Alicja Strzelecka-Lemiech
 
             
                 
									 
									 
							 
							 
							 
							 
							